Yılmaz İŞEL
 
Bursa’nın demiryoluna kavuşması; yıllardır konuşulmasına ve siyasilerin vaatlerine karşın gerçekleşmemesinden dolayı tam bir yılan hikayesine dönmüş durumda.
Oysa bu yıl Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın 21 Aralık’ta Meclis kürsüsünden yaptığı “Bursa-Bilecik’e 2010’da başlıyoruz, tamam mı? Bak burada söylüyorum. 2010’da Bursa-Bilecik’in inşaatına başlıyoruz” açıklamasından dolayı ne kadar da umutlanmıştık.
Üstelik.
Yıldırım’ın bu açıklamasından sonra AK Parti Bursa milletvekillerinin “demiryolunun temelini bu yıl atıyoruz” sözleri de bu umudu pekiştirmişti.
Böylesi umut veren açıklamalar üzerine doğal olarak demiryolu temelinin atılacağı günü bekliyorduk.
Daha doğrusu üst üste yapılan bu açıklamalarla Bursa böyle bir beklenti içine sokulmuştu.
Hatırlayanlar olabilir.
Bu köşede 21 Ocak günü yayımlanan “Temeli atılacak demiryolunun ödeneği bin lira!”
başlıklı yazımda yaratılan beklentilere karşın kuşkularımı ifade etmiştim.
Çünkü.
Bursa demiryolu projesi 2010 yılı yatırım programında “Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli” güzergahı belirtilerek yer alıyor ve 2013 yılı sonuna kadar 190 kilometre uzunluğunda yüksek standartlı demiryolu yapımını öngörüyordu.
Toplam maliyeti 851 milyon 200 bin lira olan ve yapımına 2010 yılında başlanacağı açıklanan bu dev projenin 2010 yılı ödeneği ise yalnızca bin liraydı!
Bu ödenek projenin toplam maliyeti dikkate alındığında yapılan açıklamalarla pek bağdaşmayan bir tutar olarak hayal kırıklığı yarattığı gibi, kuşku vericiydi de.
Ancak bu görüşlerimi belirtmeme karşın, AK Parti milletvekillerinden yine olumlu açıklamalar yapıldı; gereken ödeneğin bütçeden sağlanabileceği ve bir sorunla karşılaşılmayacağı ifade edildi.

YILDIRIM’IN ÇELİŞKİLİ YANITI?.
.
Şimdi düne gelelim.
CHP Bursa Milletvekili Kemal Demirel beni aradı ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından yanıtlanması istemiyle TBMM Başkanlığı’na verdiği yazılı soru önergesine Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’dan gelen 3 sayfalık yanıt metnini faksladı.
Verilen yanıtın özellikle son 2 paragrafı çok dikkat çekici.
Yıldırım’ın verdiği bu yanıtta bakın ne deniliyor:
“Öte yandan Bakanlığımız DLH İnşaatı Genel Müdürlüğünce, Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli; Ayazma-İnönü demiryolu hattının fizibilite etüdü ve uygulama projeleri revizyonu güncelleştirilmesi işinin ihalesi 31.08.2007 tarihinde yapılarak işe başlanılmış olup; Mart 2010 tarihinde tamamlanması planlanmaktadır.
Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli: Ayazma-İnönü demiryolu hattının yapımına, fizibilite etüdü ve uygulama projelerinin güncelleştirilmesinin tamamlanmasını müteakip, Devlet Planlama Müsteşarlığı’nca Yatırım Programına alınması halinde başlanabilecektir.”

YATIRIM PROGRAMINA NASIL GİRDİ?..

Verilen bu yanıt görüldüğü gibi yapılan önceki açıklamalarla tam bir çelişki içinde ve çeşitli soruları da beraberinde getiriyor.
Örneğin.
DPT’nin henüz onay vermediği Bursa demiryolu projesi 2010 yılı Yatırım Programı’nda nasıl yer aldı?
Eğer DPT bu projeyi henüz yatırım programına almamışsa temel atmadan nasıl söz edilebilir?
Akla gelen bir başka soru da şu:
“Bursa demiryolu projesi 2010 yılı Yatırım Programı’nda fizibilite etüdü olarak değil de 190 kilometre uzunluğunda yüksek standartlı demiryolu yapımı şeklinde yer aldığına göre, temelin atılması için bir engelinin olmaması gerekir. Bu durumda temel atılması ve inşaata başlanması için hala ne bekleniyor?”
Tüm bu olup bitenlerden sonra; “Yoksa demiryolunda yine ipe un mu seriliyor?” kaygısı yaratılmış olmuyor mu?
Hadi gelin de çıkın işin içinden!